הכנה לראש השנה ויום הכיפורים

בוקר טוב לחבורה היקרה
מהנהגות מו”ר ע”ר :

האר”י הקדוש היה נוהג לומר סליחות באשמורת הבוקר כל ימי חודש אלול עד יום הכיפורים, כמנהג היהודים הספרדים, והיה אומר את הסליחות מילה במילה עם הציבור.

האר”י דרש את הכתוב: “ובכתה את אביה ואת אמה ירח ימים” (פסוק המדבר על אשת ‘יפת תואר’ – פרשת תצא – דברים כא, יג) – את אביה- זה הקב”ה, את אמה – זו כנסת ישראל, ירח ימים – זה חודש אלול, שמסוגל לתשובה. כן דרש את הכתוב: “ואשר לא צדה והאלוקים אנה לידו וך” וגו’ (פסוק מדבר על ‘ערי מקלט’ – שמות כא, יג) – אנה לידו ושמתי לך הוא ראשי תיבות אלול, לרמוז כי חודש זה נתנו הא-ל לכפרה ותיקון לכל מי שחטא ועבר עבירה במשך השנה. אגב כך, צריך להזכיר כי צפת שימשה בעבר כעיר מקלט, בהיותה אחת מערי הלויים בארץ ישראל.

האר”י היה בוכה בתפילות ראש השנה ויום הכיפורים, והיה אומר, כי מי שאינו בוכה בימים הללו, אין נשמתו שלמה, כי הנשמה מרגישה, שבאותה השעה דנים אותה בבית דין של מעלה, והבכייה נובעת מאליה באופן טבעי.

האר”י לא היה מרבה באמירת פיוטים ופזמונים שחוברו בדורות האחרונים, אפילו בימים הנוראים, משום שלא נכתבו על דרך תורת הקבלה. עם זאת, נהג האר”י לומר את התפילות והפיוטים המיוחסים לתנאים המקובלים הקדמונים: רבי עקיבא, רבי ישמעאל, רבי אלעזר בן ערך ורבי נחוניה בן הקנה, וכן את פיוטיו של רבי אלעזר הקליר, מכיוון שחוברו על פי תורת הסוד.

כשהיה מתפלל תפילת “אבינו מלכנו” בראש השנה ובשבת תשובה, היה מדלג על הפסוקים שנזכרים בהם חטאים ועוונות, כגון: “אבינו מלכנו חטאנו לפניך”, “אבינו מלכנו סלח ומחל לכל עוונותינו”. האר”י היה נוהג להתוודות בתפילה בלחש שלא ישמעו דבריו.

האר”י הקדוש היה אומר, שטוב לקרוא בליל ראש השנה בגמר הסעודה קודם ברכת המזון את ארבעת פרקי המשנה של מסכת ראש השנה בתלמוד, המכוונים כנגד ארבע האותיות של שם הוי”ה (י-ה-ו-ה). הוא היה אומר, שאין לישון בראש השנה עד חצי היום, אבל מכאן ואילך מותר. אף הוא היה נוהג לנמנם לאחר חצי היום.

האר”י מסביר, משום מה אנו עושים שני ימים ראש השנה: היום הראשון הוא בסוד הנשמות, והיום השני הוא בסוד העולמות, ולפיכך עושים עכשיו שני ימים ראש השנה גם בארץ ישראל (שאר החגים עושים יומיים רק בחו”ל).

בעשרת ימי תשובה היה אומר בסוף תפילת העמידה: “עושה השלום במרומיו” בה”א הידיעה, כי השלום בגימטרייא ספרי”אל, שהוא המלאך הסופר וכותב בספר החיים את כל בני האדם בעשרת ימי תשובה. 

האר”י היה מסביר את כוונת התפילה “מי כמוך אב הרחמים”, הנאמרת בעשרת ימי תשובה, שראש השנה הוא יום הדין של הנשמה לחזור לעולם הגלגול, ולכן נזכרת בברכה זו תחיית המתים וזה פירוש “זוכר יצוריו לחיים ברחמים”, שהם הנשמות הנקראות יצורים.

“ולזה לא אמרו זוכר אותנו כמו שאומרים בתפילה ‘זכרנו לחיים’, רק זוכר יצוריו סתם וזה סוד גם כן של הנאמר בתפילה ‘ופוקד כל יצורי קדם מי לא נפקד כהיום הזה’, והנה ע”י גלגול נשמות אלו אנו מאמינים, כי כן יהיה לעתיד עניין תחיית המתים, ולזה אנו סומכים בתפילה את ‘זוכר יצוריו לחיים ברחמים’, ל’נאמן אתה להחיות מתים’ “.

האר”י היה אומר, שאם יתענה האדם ויעשה תשובה בשבעת ימי תשובה שבין ראש השנה ליום הכיפורים, יתכפרו לו כל העוונות והחטאים שחטא כל ימיו ביום שכיוצא בו. למשל, אם חל יום ראשון שלאחר ראש השנה ביום שני, ונתענה ועשה בו תשובה, יתכפרו לו כל העוונות והחטאים, שחטא כל ימיו ביום שני בשבוע. על שבעת הימים שבין שני ימי ראש השנה ליום הכיפורים (שבעשרת ימי תשובה) לימד האר”י הקדוש שהם כמו ימי חול המועד של חג הפסח וחג הסוכות, ולכן יש לנהוג בהם קדושה יתירה – יש להמעיט בהם בעיסוק במלאכות של חול וענייני החולין, והעבודה האמיתית המותרת בהם היא העבודה הרוחנית.

האר”י נזהר מאוד במנהג הכפרות. הוא היה לוקח תרנגול לבן לכל אחד מבני ביתו הזכרים ותרנגולת לבנה לכל אחת מבנות ביתו הנקבות. ואם הייתה אישה מעוברת בביתו היה לוקח שתי תרנגולות ותרנגול אחד, אחת בשביל האישה ושניים בשביל העובר מספק, שמא יהא זכר, שמא יהא נקבה. היה מקפיד לשחוט את הכפרות בערב יום הכיפורים באשמורת הבוקר לאחר אמירת הסליחות. בערב יום הכיפורים לפני תפילת המנחה קיבל על עצמו עונש מלקות. היו מלקין אותו ארבע פעמים, כנגד ארבע אותיות שם הוי”ה (כמובן שהמלקות ניתנו באופן סימלי, כפי המקובל, בנגיעה קלה). אחר ה’מלקות’ היה טובל במקווה. היה נוהג להתעטף בטלית בליל יום הכיפורים לפני שקיעת החמה ומברך ‘להתעטף בציצית’.

בליל יום הכיפורים היה נעור כל הלילה ועוסק בתורה. בשעת הוצאת ספרי התורה לאמירת “כל נדרי” ביקש פעם אחת מאחד מתלמידיו לקנות את המצווה של הוצאת הספרים בכל ממון שהוא, כי צריך היה לכך לתיקון נשמתו. המנהג כיום הוא להשתדל מאוד לקנות לפחות את הוצאת ספר התורה הראשון.

בהזדמנות זו, רוצה לאחל לכם שנה טובה
תכתבו ותחתמו לאלתר לחיים טובים בספרן של צדיקים גמורים!!! (ביום הראשון) אתם ובני משפחתכם
שלכם
מיכאל

account android arrow-alt-circle-down arrow-alt-circle-left arrow-alt-circle-right arrow-alt-circle-up arrow-down arrow-left arrow-right arrow-up author bars behance blogger buffer caret-down caret-left caret-right caret-square-down caret-square-left caret-square-right caret-square-up caret-up cart-menu-1 cart-menu-2 cart-menu-3 cart-menu-4 categories chevron-down chevron-left chevron-right chevron-up clock close comments cookies copyright coupon-discount date-modified date-published discord double-arrows-down double-arrows-left double-arrows-right double-arrows-up dribbble envelope-open envelope eye facebook fax flickr foursquare github gmail google-drive grid-view hashtag hollow-ring homepage instagram ios level-down-alt level-up-alt line link linkedin list-view login logout long-arrow-alt-down long-arrow-alt-left long-arrow-alt-right long-arrow-alt-up medium messenger mobile-menu mobile phone pinterest place qq quote-left quote-right quotes reading-time-hourglass reading-time-stopwatch reddit rss scroll-to-top search shazam shopping-bag shopping-cart side-panel-opening-2-left side-panel-opening-2-right side-panel-opening-left side-panel-opening-right skype slack small-arrow-down small-arrow-left small-arrow-right small-arrow-up sms snapchat soundcloud spinner spotify stackoverflow sync telegram tiktok times-circle tinder trello tripadvisor tumblr twitch twitter viber vimeo vine vkontakte website wechat whatsapp windows wishlist xing yelp youtube zoom
×
דילוג לתוכן